Jag är 21, snart 22 år gammal och ni kan kalla mig Alexile (eller bara Alex).

Jag har levt med depression till och från sen jag var 13 år och har även PTSD (Post-Traumatiskt Stress Syndrom) och borderline personlighetsstörning. Utöver det har jag även diabetes typ 1, återkommande magproblem och är transperson (har dock inte påbörjat en könsutredning än).

Den här bloggen startade jag främst för min egen skull, som ett sätt för mig att kunna se tillbaka i vilka situationer jag mått sämre, samt bättre och även hur nya mediciner påverkar mig. Bloggen kommer även att fungera som en dagbok och jag kommer vara personlig, ärlig och öppen.                       

/ Alexile

4 kommentarer

Sanna

29 Sep 2013 10:27

Hej!
Det ska bli kul att följa dig!

//Sanna (iinsaniac på dayviwes)

Svar: Tack, detsamma! :)
Alexile

Sanna

29 Sep 2013 10:33

Jo. En liten fråga.
Hur länge har du haft diabetes?

Min lillasyster har också diabetes typ 1. Hon "fick det" (det upptäcktes) när hon var 9 år.
Så jag vet lite hur det är iallafall.


Svar: Jag fick diabetes när jag var runt 15-16, de tror att min diabetes blev framkallad av stress eftersom jag haft det ganska tungt när jag växte upp (sen finns det ju ärftliga faktorer osv, de vet ju inte helt säkert varför folk får diabetes typ 1). Det är en ganska korkad sjukdom egentligen, tycker jag, eftersom kroppens tydligen bara får för sig att attackera sig själv... Tar din syster sprutor eller har hon pump? :) Jag tar sprutor men funderar på att skaffa pump.
Alexile

Sanna

29 Sep 2013 11:43

Ah, okej.
Ja, eller hur kan man tycka det :)
Jag hoppas att man kan komma på någon form av transplantation av bukspottkörteln så att människor med typ 1 kan slippa sprutor och pumpar.

Hon tar sprutor.
Jag vet inte om hon har funderat över pump.
Det har väl sina för och nackdelar, det också antar jag. Jag tycker att de ser lite läskiga ut, men å andra sidan så slipper man ju sprutorna, som också kan vara lite läskigt kanske.

Svar: Jo, det skulle vara grymt! Jag vet att det pågrå mycket forskning, så nånting kan de säkert hitta på i framtiden :) Även om de inte lyckas bota det, så lär de ju förhoppningsvis kunna förenkla det lite mer! :)
Ok! Min diabetessköterska tror att det skulle kunna hjälpa mig då jag ibland har ganska höga värden och pumpen regelbundet skickar in insulin :)
Alexile

Anonym

16 Feb 2014 01:42

Var du transperson innan du träffade din pojkvän också? Om inte, hur tog han "förändringen"? Härlig blogg förövrigt! Inspirerande och ärlig!

Kommentera

Publiceras ej