Det är bättre idag.

Igår på kvällen/natten blev jag akut utmattad eftersom jag verkligen inte vågade sova, och när jag sen la mig ner i sängen fick jag en panikångestattack och klarade inte ens av att vara kvar i sovrummet. Jag tog 10mg stesolid, och ringde med hjälp av min sambo till psykakuten i Uppsala. Jag har ganska kraftig telefonfobi och klarar egentligen bara av att prata i telefon med min sambo och min mamma (och vissa barndomsvänner ibland ). Men igår övervann jag det tillfälligt, i ångestens hetta, och kunde prata med en väldigt trevlig läkare som lyckades lugna mig lite i alla fall (även om sambon fick lov att ringa och förklara snabbt och sen ge telefonen till mig). Jag vet inte ens hur mycket jag sa som var begripligt, då min ångestnivå var så hög att jag både grät och skakade så pass att det var svårt att prata, men min sambo sa i alla fall efteråt till mig att han tyckte att jag förklarade allting bra. Och jag tror att vi båda två blev ganska förbryllade över att jag faktiskt hade pratat i telefon, och med psykakuten! Som enligt mig det absolut värsta stället på jorden. Läkaren kunde även bekräfta med 99% säkerhet att det var just en sömnparalys.

Stesoliden jag tog funkade efter ett tag och samtalet med läkaren hjälpte, men det tog ändå lång tid innan jag lyckades slappna av i sängen och kunde somna. Och sambon och Jakob var vid min sida hela tiden. Åh så jag älskar dem.

Det känns i alla fall bättre idag, mycket bättre. Jag är inte alls lika ångestfylld av det som hände igår efter att ha sovit utan att det hände igen. Då mina psykoser och dissociationer kommer i långa perioder var jag livrädd att det skulle bli så med sömnparalyser också. Jag hoppas verkligen att det aldrig händer igen, men jag fick lite tips på hur jag skulle försöka tänka/göra om det faktiskt gör det. Det värsta man kan göra är att försöka febrilt att röra sig och skrika, vilket var det jag gjorde. Om det blir någon nästa gång ska jag i alla fall försöka (inte så lätt dock eftersom det är så jävla äckligt och obehagligt) att bara konstatera faktumet att jag delvis är kvar i REM-sömnen, att ingenting av det som händer är verkligt eller farligt och bara försöka att somna om. Men som sagt, inte det lättaste kanske men värt att tänka på.

Jag har bara druckit två näringsdrycker idag och två macchiatos. Vilket inte räcker på långa vägar. Igår drack jag fyra och en cappuccino. Senaste fasta maten jag åt var när jag åt middag hos mamma i måndags och det var ju bara en tredjedels rötbeta och nån tugga lax typ. Min kropp och mitt psyke orkar mindre och mindre, vilket gör att dagar som igår blir helt ohanterbara för mig. Jag förstår verkligen inte hur saker ska kunna bli bättre just nu, men hoppas på att venlafaxinet jag tar kommer att hjälpa (även om jag tvekar på det).

Jag gick ner själv och handlade idag i alla fall. Jag var nere i vårt lilla köpcentrum ganska länge och köpte ett ”kris-kit” till min sambo eftersom han är ganska nere nu för att datorn han precis köpt inte fungerar. Han blev superglad och förvånad i alla fall, så det var roligt. Nu ska jag spela lite mer RO2, och nu är faktiskt inte min warrior lika dålig längre (jag levlade lite och fick sätta ut lite mer skillpoints) så det känns roligare att spela idag. Tavlan jag håller på med får vänta lite eftersom jag fortfarande är lite småsur på den.

/Alexile

Aptit, Depression, Ork, Stesolid, Sömnparalys, Venlafaxin, Ångest,

2 kommentarer

AnnaLena

02 Oct 2013 21:17

Starkt att du klarade att genomföra det där telefonsamtalet!! Men jag är så klart väldigt orolig över att du inte kan äta. Tur vi ska till doktorn i morgon, hoppas det blir ett bra möte. Kram mamma

Svar: Eftersom jag var så otroligt uppstressad så fattade jag inte riktigt ens att jag pratat i telefon med en helt främmande person förrän jag lagt på luren, haha. Ja, vi ses vid fem i halv!
Alexile

Marie Höppö

09 Oct 2013 15:57

Hejsan!
Vet inte om jag kan skriva ditt namn?
Jag är väldigt ovan vid bloggar men det här blir nog bra.
Först vill jag säga att du skriver otroligt bra. Du har samma gåva som din mor. Bra att du tar tillvara på den begåvningen. Du har ju också den konstnärliga gåvan som också är fantastisk. Det är bra att du använder dina förmågor för DE är bra motmedel mot depressionen. Det är jag säker på! Jag förstår av dina dagliga berättelser att livet känns riktigt tungt vissa dagar. Så bra att du kan motstå dina självskadebeteenden för de sabbar ändå mer än den situationen som du är i ändå.
Det är lätt för mig att säga.
Vill ge dig ett positivt hjälpmedel kanske kan bli ett verktyg: Varje kväll. Lägg dig i sängen och tänk vad som har varit bra under dagen och tacka för det. Det kan vara en liten liten sak som att din kära katt har visat dig kärlek och att även du har kunnat visa det tillbaka.
Jag tror i din situation att det gäller att ta små små steg, minut för minut när det känns som värst. Genom att kunna tacka för det som är bra kommer hjälpa dig i din deppighet och vem vet kanske orkar du att skriva ner även dina tacksägelser som du gjorde med din härliga katt i din blogg.
Lyckan är inte något som är långvarigt tror jag utan det är korta korta sekvenser och det gäller att hålla i dem hårt! Att kunna känna tacksamhet för det lilla i vardagen.
Vi hörs igen! Kämpa på gumman!
Mie

Kommentera

Publiceras ej