Jag mår fruktansvärt illa just nu, det är ändå ganska ovanligt att det kommer så starkt nu mitt på dagen. Annars brukar det bara vara såhär illa på kvällarna eller direkt på morgonen. Jag har tagit 10mg primperan i alla fall, men tar nog en till om det inte blir bättre. Jag har druckit lite vatten, och det hjälpte lite. Äggmackorna jag hade tänkt att göra till lunch kan jag totalt glömma i alla fall.

Det går inte ens att beskriva hur otroligt trött jag är på min mage. Jag har magkatarr och har käkat omeprazol regelbundet nu i över sex veckor och det blir ingen skillnad. Det har i och för sig inte heller blivit mycket sämre, men det är ändå sjukt jävla jobbigt. Jag skulle verkligen inte klara att göra en gastroskopi, då jag har en vääldigt dålig erfarenhet med slangar i halsen (jag fick en slang nerkörd med våld utan bedövning medan jag fortfarande var vid medvetande efter att jag tagit en överdos, i slutet av 2009). Men för ungefär 3-4 år sen gick det även så långt att jag fick ett magsår, och det vill jag verkligen inte vara med om igen. Jag kommer ihåg att min mamma fick köra in mig till akuten och jag fick ligga över dagen med drop  för att jag var så uttorkad eftersom jag varken kunde äta eller dricka. Och att jag skrek till sjuksköterskorna att de skulle söva mig så att jag skulle slippa må sådär. Jag kommer även ihåg timmarna då jag låg vid toaletten och spydde mörkgrön sörja som frätte sönder min hals. Så ja, jag vill verkligen inte hamna där igen, men jag tror inte att jag kan gå igenom en gastroskopi, vilket de kommer säga att jag behöver göra om jag går till läkare igen. Jag fortsätter nog svälja omeprazol och hoppas på det bästa.

Jag vet att jag skulle behöva äta nånting nu, eftersom magkatarren bara blir värre om jag blir tom i magen. Jag har bara druckit en macchiato och en näringsdryck idag, men fattar verkligen inte hur jag ska få ner nånting alls när jag mår såhär illa.

Nu blir det en till primperan, kanske lite novaluzid, och sen ska jag lägga mig och vila en stund. Jag ska verkligen försöka att inte somna. Vill inte fucka upp dygnsrytmen nu.

/Alexile

Aptit, Magkatarr, Novaluzid, Omeprazol, Primperan,

2 kommentarer

Sanna

30 Sep 2013 08:48

Usch ja. Jag har också stora problem med magkatarr. Käkar omeprazol dagligen, hela tiden. Jag måste, annars så fungerar jag inte.
Jag skulle inte heller klara av en gastroskopi, då skulle de behöva söva ner mig först, och det vet jag inte om det är möjligt att de kan göra.

Novaluzid, tycker jag inte hjälper alls. Det är bara omeprazol, som gör det eventuellt... efter några dagar.
Åkte in akut för ca 1 år sedan i akutmagkatarr, fyfan, Jag har nog aldrig mått så dåligt fysiskt som då.
Spydde hela tiden, fick något flytande bedövningsmedel, men det kom ju upp igen.
Nej, usch om man fick ordning på magkatarren och helt slapp den.
Vad underbart det skulle vara.

Röker du?
Det gör jag och det är bland det värsta man kan göra när man har magkatarr eller lätt för att få det.

Vitt bröd kan jag rekommendera. Och Marie kex som suger upp lite i magen.
Småäta lite lite, hela tiden.
Men detta kanske du redan vet om eftersom du har haft detta förut.

Ta hand om dig!

Svar: Hur många mg tar du? Funderar på om jag ska kolla med läkare om jag kan ta högre dos eftersom det inte blir någon skillnad (tar 20mg nu). Novaluzid tycker jag nog har hjälpt några gånger, men då har jag i och för sig tagit primperan samtidigt (som fungerar riktigt bra mot illamåendet, skulle verkligen inte stå ut utan det).Usch, det låter riktigt jobbigt. När jag hade mitt magsår var det liknande, klarade inte av att göra nånting, min kropp var helt nerbruten eftersom jag bara spydde upp allting (och fortsatte sen spy timmar efter allt i magsäcken tagit slut...).
Vi får hoppas att vi båda blir hjälpta av omeprazolen, och att det kanske slutar komma tillbaka en vacker dag... :P

Jag röker inte, så det är bra i alla fall. Vill inte ens tänka på vad det skulle göra med min mage just nu... Så förstår att det verkligen inte är lätt för dig.

Ska försöka komma ihåg tipsen, tusen tack! Just nu får jag knappt ner nånting (kombinationen av depressionen och magkatarren), vilket verkligen inte gör så att magen mår bätte.

Tack, detsamma!
Alexile

Sanna

03 Oct 2013 14:15

Jag kör de vanliga man kan köpa på Apoteket bara, så ja.. 20 mg, ibland 2 ggr/dag. Beroende på hur illa det är.

Ja, det får vi verkligen hoppas på. Det är fasiken inge kul med magkatarr och att det liksom inte går att göra något åt det heller egentligen, mer än att vila. Usch.

Bra att du inte röker! :)

Inga problem!

Kommentera

Publiceras ej